Verdieping

sociale media4

Wat zijn belangrijke trends in HR en social media?

Na een moeizame start lijkt de opmars van social media in HR nu niet meer te stuiten. Wat zijn de trends? En wat moet de rol van HR zijn om de mogelijkheden van social media ten volle te benutten. Drie deskundigen over hun praktijkervaringen.

Diana Russo is zelfstandig HR-professional en auteur van het boek HR & Social Media, dat ze vorig jaar schreef samen met Inge Beckers. Bjorn Veenstra, mede-oprichter van Employer Brand Insights dat zich richt op HR-analytics, en directeur-eigenaar van het HR-techbedrijf CompanyMatch.me. Bjorn Veenstra ismede-oprichter van Employer Brand Insights dat zich richt op HR-analytics, en directeur-eigenaar van het HR-techbedrijf CompanyMatch.me. Jasper de Weerdt is corporate recruiter bij Achmea. Wat zien zij als de belangrijkste trends in HR en social media?

Macht ligt bij de kandidaat

Veenstra: “Dat de ‘macht’ in de relatie tussen kandidaat en werkgever dankzij social media meer bij de kandidaat komt te liggen. Die vraagt zich af: hoe ga ik me via social media profileren? Aan wie ga ik mijn talenten ter beschikking stellen? En hoe wens ik door mogelijke werkgevers of recruiters benaderd te worden? Dus ja, dat zorgt er automatisch voor dat bedrijven kandidaten meer moeten zien te verleiden. Je ziet daarbij dat de grote corporates zich in allerlei bochten moeten wringen om hipo’s aan te trekken voor de klassieke traineeships. Talenten kiezen namelijk steeds vaker voor kleinere organisaties en start-ups, omdat ze daar veel sneller meer verantwoordelijkheden krijgen en dus sneller kunnen doorgroeien.”

Interne social media groeien hard mee

Russo: “Een andere onmiskenbare trend is dat interne social media hard meegroeien. Sowieso is dat essentieel om informatie binnen organisaties efficiënt met elkaar te kunnen delen. Daar zit tegelijk een valkuil: naar buiten toe profileren organisaties zich vaak heel mooi, met hun prachtige verhalen, maar komen kandidaten eenmaal in aanraking met de binnenwereld van dat bedrijf, dan raken ze opeens verzeild in de klassieke silo’s en harkstructuren. Men vergeet dat dat externe beeld ook moet kloppen met de interne realiteit van de organisatie en dus ervaringen van de medewerkers. Er mag geen kloof ontstaan tussen buiten- en binnenwereld. De trend is dat social media die binnenwereld van organisaties steeds transparanter maken.”
De Weerdt: “Zo hebben wij binnen Achmea Blink, een intern social platform, waarin ook P&O haar eigen community heeft. Er liggen hier nog heel veel kansen, want veel van onze collega’s delen er nog geen kennis. Zit dat ‘m in de mensen? In onze bedrijfscultuur? Ik weet het niet.”

Referrals hebben de toekomst

Veenstra: “Dat doet me denken aan referral recruitment, het via via werven van nieuwe medewerkers, waarbij sociale media een belangrijke rol kunnen spelen; dat kan een hele effectieve wervingsmethode zijn, maar breekt nog niet door. Hoe kan dat?”
De Weerdt: “Ik presenteerde twee jaar geleden voor zeventig collega’s een online tool voor referral recruitment. Tijdens mijn presentatie zag ik sommige collega’s afhaken. Wat bleek? Zij hadden niks met vacatures, zeiden ze me desgevraagd. En als ze dan een vacature hadden, moest ik ze daar maar in adviseren. De vacatures bij andere teams stonden al helemaal ver van hen af. Recruitment was immers niet hun job… Tja, dat is wellicht nog de realiteit in veel organisaties. Toch hebben referrals de toekomst. Of zie bijvoorbeeld de toenemende populariteit van een site als Glassdoor, waar medewerkers frank en vrij, voor iedereen zichtbaar, hun mening geven over hun werkgever. Zo’n toepassing van social media is een enorme aanjager.”

Lees het volledige artikel over HR & social media in PW De Gids 7-8/2015.

Deel dit bericht via: