Nieuws

IT programmering hr analytics

Vier voorbeelden van AI in HR

Bij het maken van HR-plannen houden HR-managers al rekening met ontwikkelingen als kunstmatige intelligentie en robotisering. Vier voorbeelden van hoe bedrijven nu al AI inzetten bij hun HR-plannen.

Kunstmatige intelligentie is de intelligentie waarmee machines, software en apparaten zelfstandig problemen oplossen. De technologie spreekt tot de verbeelding; in films – vooral scientfictionfilms – wordt veel veelvuldig gebruik gemaakt van de technologie. Maar AI is al lang geen toekomstmuziek meer, we gebruiken al veel producten waarin de technologie ingebakken zit. Denk aan virtuele assistenten of chatbots.

Expert Meghan M. Biro heeft het over drie vormen van kunstmatige intelligentie in een artikel op Talentculture.com:

  • Strong AI: simuleert het menselijk redeneren. Deze systemen kunnen niet alleen denken, maar kunnen ook uitleggen hoe mensen denken en redeneren.
  • Weak AI: systemen die kunnen denken. Dat zijn bijvoorbeeld computers die schaak spelen tegen menselijke schaakmeesters. Deze systemen kunnen ons niet vertellen hoe mensen denken, en de systemen denken ook niet echt zelf.
  • In-between AI: systemen die worden geïnformeerd door of geïnspireerd door menselijk redeneren. Voorbeelden hiervan zijn Google’s Deep Learning en IBM’s Watson, een systeem dat de vragen beantwoordt door het analyseren van duizenden stukken tekst, het onderscheiden van patronen, en een gewicht geven aan bewijsmateriaal. Dit gebied is waar de meeste AI in wordt gedaan vandaag.

Ook HR-gaat AI inzetten. Sterker nog, een groot deel van de HR-managers houdt er al rekening mee, bleek onlangs uit onderzoek. Vier voorbeelden van hoe kunstmatige technologie momenteel al ingebakken zit in software of diensten die door HR (kunnen) worden gebruikt.

  • SueAI: om vragen van werknemers efficiënt te beantwoorden
    Anthony Onesto, bestuursadviseur van startups en in de directie van digitaal marketing bureau Razor Fish, werkt aan een Siri-achtige dienst die vragen van werknemers kan beantwoorden, bijvoorbeeld over secundaire voorwaarden. Het project waar Onesto aan werkt is momenteel nog in beta en wordt SueAI genoemd. SueAI gebruikt machine learning en algoritmen om antwoord te geven op vragen en leert van de respons die het terugkrijgt. Het beantwoorden van werknemersvragen is pas de eerste stap. Na verdere ontwikkeling zou SueAI ook coachingssessies kunnen geven, of werknemersdata kunnen analyseren om managers te informeren over trends.
  • Talenthe.ro: om automatisch de juiste kandidaten te vinden
    Dit kandidatenwerfsysteem gebruikt kunstmatige intelligentie om uit de pool van kandidaten – die het bedrijf al verzamelt heeft en van publieke websites– de kandidaten te selecteren die aan de eisen voldoen.
  • Impress.ai: om de eerste selectie uit handen te geven
    Dit bedrijf uit Singapore heeft een chatbot ontwikkeld dat kunstmatige intelligentie gebruikt om kandidaten te screenen. De bot voert interviews met potentiële kandidaten zonder menselijke tussenkomst. De bot wordt momenteel vooral in Azië gebruikt, zegt de eigenaar.
  • Hitachi: om het werk beter te verdelen
    Hitachi werkt aan een technologie – op basis van kunstmatige intelligentie – om het werk beter te verdelen onder de medewerkers. Het bedrijf zegt de efficiëntie met 8 procent te kunnen verbeteren. Het systeem maakt gebruik van allerlei data, ook het weer, en verdeelt dan de taken onder de beschikbare werknemers. Werkverdelingssystemen werken normaal gesproken op voorgeprogrammeerde instructies. Dit systeem neemt ook fluctuaties mee en gaat daar steeds slimmer mee om.

Lees ook: Meer diversiteit dankzij kunstmatige intelligentie

Deel dit bericht via: