proces automatisering HRM: Instroom

Traag internet stresseert werknemer

HR-directeuren zien geen toegevoegde waarde in games

HR-directeuren vinden gamification een interessante ontwikkeling, maar zien geen mogelijkheden om dit toe te passen in hun eigen organisatie. Dat blijkt uit onderzoek van de Engelse HR-dienstverlener Penna en consultancybureau Trajectory onder 100 Engelse HR-directeuren.

Meer dan de helft van de ondervraagden zegt persoonlijk ‘enorm geïnteresseerd te zijn’ in gamification. Maar 44 procent zegt dat als ze nadenken over gamificition voor de organisatie ‘totaal geen interesse te hebben’. De grootste obstakels om games in te zetten zijn de bedrijfscultuur (36%) en de kosten (27%). Mochten serious games toch worden ingezet, dan denkt het 44% van de directeuren dat het helpt bij teambuilding.

Lees ook: Spelenderwijs leren met serious games

“De term ‘gamification’ helpt niet”, geeft ceo Gary Browning van Penna toe. “It roept een beeld op van puberende jongens die urenlang de laatste ‘shoot-em-up’ spelen op een gameconsole.” Voor Browning betekent gamification simpelweg “gebruik maken van de psychologie van spellen, met het doel individuen aan te zetten tot het doen van taken op een leuke manier met beloningen.”

Penna wijt de lage interesse voor gamingtoepassingen aan de matige kennis die HR-directeuren over het onderwerp hebben. Driekwart van de ondervraagden zegt nog nooit een werkgame ingezet te hebben. Ook gaf 90 procent van de ondervraagden een verkeerd antwoord op de vraag wie het vaakst games spelen. Het merendeel denkt dat games vooral gespeeld worden door jonge mannen op een console. Het goede antwoord is vrouwen van boven de 45 jaar, zegt Penna. Dat smartphones het meest gebruikt worden om spelletjes mee te spelen, wist het merendeel van de HR-directeuren wel.

Deel dit bericht via:

One thought on “HR-directeuren zien geen toegevoegde waarde in games

Comments are closed.