Nieuws

toekomst van werk

Hays voorspelt robot op de recruitmentmarkt van 2017

In 2017 gaat de robot een belangrijke rol spelen op de recruitmentmarkt. Die wordt ingezet om veel gestelde vragen over het bedrijf te beantwoorden of om gerichte content en informatie, gepersonaliseerd te versturen.

Dat voorspelt recruitmentbureau Hays voor 2017. In de recruitment trends 2017, die het bedrijf publiceerde, staat dat dit jaar solliciteren via mobiele en digitale communicatiemiddelen de norm wordt. ‘Kandidaten willen via enkele muisklikken de informatie vinden die ze zoeken. Lukt dat niet, dan haken ze af. Een online wervingskanaal waar geen aandacht is besteed aan het interactiedesign, is daarmee niet langer effectief.’ De robot zal daarom een rol gaan spelen bij specifieke communicatie rondom vacatures.

Lees ook: ‘Gebrek aan software remt automatisering in recruitment’

Balans bewaken

De recruitmentorganisatie vindt het belangrijk om de balans tussen mens en robot te bewaken. ‘De zoektocht naar en het binden van de juiste kandidaat voor een organisatie wordt steeds meer een samenspel tussen menselijk contact en technologie. Data-gedreven HR en marketing zal een vlucht nemen de komende jaren.’

Het inzetten van robots op de werkvloer wordt ook wel Robotic Process Automation genoemd. Dat is het automatiseren van definieerbare, repetitieve op regels gebaseerde processen. Alles – proces of functie – dat in een flowchart past, kan deels of geheel met RPA worden geautomatiseerd. RPA gebruikt verschillende technologieën; bijvoorbeeld beeldherkenning voor het verzamelen van data of kunstmatige intelligentie voor het verwerken van data. Door RPA kunnen werkzaamheden die voorheen door werknemers werden gedaan, nu door een computer worden afgehandeld. Niet alleen kan RPA voor HR-processen veel voordelen opleveren, denk aan het verwerken van vakantiedag, maar ook voor de rest van de organisatie.

Lees ook: Dit gaan robotics aan HR veranderen

Deel dit bericht via: