Verdieping

jongere computer stress

De valkuil van een digitaal feedbacksysteem: valse feedback

Nu steeds werknemers steeds vaker virtueel met elkaar samenwerken, zullen werkconflicten ook meer en meer digitaal worden uitgevochten en opgelost. In een blog schrijft oprichter Steffen Maier van Impraise hoe HR-professionals hierbij kunnen leren van de lessen uit computerspellen.

‘Bij emotioneel geladen conflicten op de werkvloer, kunnen medewerkers valse taal gebruiken zonder dat ze dat beseffen welke schadelijke gevolgen het heeft. Conflicten kunnen groter worden omdat mensen gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal niet kunnen zien. Die wordt normaal gesproken gebruikt om emoties te meten. Denkt u aan telewerken? Dan is het belangrijk dat werknemers eerst leren hoe ze constructief feedback kunnen geven,’ schrijft Maier.

Lees ook: 5 apps voor continue feedback

Computergames kunnen daartoe veel informatie geven. Dat deze spellen veel kennis geven over hoe mensen virtueel samenwerken en feedback geven, realiseren zich maar weinig mensen, aldus Maier. ‘In een Tedtalk die tot nadenken aanzet, legt gameontwerper Jane McGonigal uit dat spelers sterke sociale relaties ontwikkelen omdat veel games, zoals World of Warcraft, samenwerking stimuleren om een missie te voltooien. Maar, zoals ook op de fysieke werkplek, kan valse feedback ook teamwork ontmoedigen.’

Maier geeft het voorbeeld aan van Riot Games, een maker van computerspellen, dat een aantal verschillende methoden testte om de spelers te corrigeren op het moment dat zij valse (toxic) feedback gaven. ‘Toen het bedrijf vond dat spelers van het spel League of Legends veel valse feedback uitwisselden, startten ze met nieuwe, innovatieve experimenten naar de invloed van positieve en negatieve feedback binnen teams. Deze virtuele wereld zorgde de perfecte setting voor psychologen om te experimenteren met manieren om invloed uit te oefenen op positief gedrag en normen.’

Riot heeft een aantal van deze lessen meegenomen in de manier waarop zij hun werknemers feedback laten geven, zegt Maier. Een daarvan is focussen op positieve feedback. Maar dat is wel iets dat werknemers moeten leren, zegt Maier. En daartoe moet HR de helpende hand bieden. ‘Hoewel het mogelijk is om mensen op mute te zetten als een slechte dag hebben, laat de methode van Riot zien dat het niet alleen gaat over meer feedback geven maar op de manier hoe je feedback geeft.’

Lees ook: 4 belangrijke eHRM-ontwikkelingen in 2017

Deel dit bericht via: