Uncategorized

bigdata

Analyseren van betrokkenheid vraagt om strategie

Vrijwel elke organisatie zegt medewerkerbetrokkenheid heel belangrijk te vinden. Maar nog lang niet elke organisatie weet dit goed in kaart te brengen.

Dat stelt Bersin by Deloitte. Bersin constateert dat er steeds meer systemen op de markt komen om de betrokkenheid van werknemers te meten, maar dat daardoor de verwarring ook toeneemt.

Nu is de jaarlijkse personeelsenquête nog het meest gebruikte middel om de medewerkerbetrokkenheid te meten. Wereldwijd zet 40 procent van de organisaties dit middel in. Maar er zijn steeds meer systemen die het mogelijk maken om frequenter de vinger aan de pols te houden. Informatie uit exitgesprekken, functioneringsgesprekken en focusgroepen kan veel inzichten opleveren. Ook een analyse van communicatie op werknemersportalen levert veel informatie op over wat er leeft onder de werknemers.

Voordat een organisatie een keuze maakt voor een oplossing of een aanbieder van een systeem voor HR-analytics, moet je eerst bepalen wat je boven water wilt krijgen en wat je met die data wilt doen, zo stelt Bersin. Op een hoog niveau in de organisatie moet het management bereid zijn veranderingen door te voeren, de betrokkenheid te analyseren en concrete actie te ondernemen.

logo HR AnalyticsTip! Beschik jij altijd over de juiste data om een strategisch businesspartner te zijn? Leer alles over de nieuwste ontwikkelingen tijdens het congres HR Analytics op 31 mei.

Deel dit bericht via: