Nieuws

bigdata

3 technologieën die HR nog beter kan inzetten

De HR-techwereld is vol met glanzende nieuwe technologie, waaronder een aantal die aanzienlijk optimisme rechtvaardigen, maar er is nog ruimte voor verbetering. Hoogleraar Zakelijke Psychologie Tomas Chamorro-Premuzic aan de University College London (UCL) noemt in een blog van het Engelse HR Magazine drie technologieën die HR nog kan onderzoeken of effectiever kan inzetten.

Door technologie is HR veranderd in een functie die gedreven wordt door data. De recente rebranding van talent management naar people analytics is daar misschien wel het mooiste voorbeeld van, schrijft Chamorro-Premuzic.

Maar er is nog ruimte voor verbetering, aangezien de meeste technologische innovaties nog grondig onderzocht moeten worden of effectief moeten worden toegepast, aldus de hoogleraar. ‘Op dit moment is er geen enkele aanwijzing dat deze speeltjes effectiever zijn dan het toepassen van algemeen aanvaarde wetenschappelijke principes.’

Lees meer: Gamification: vind de balans tussen doel en fun

Deze drie technologieën zijn daar een mooi voorbeeld van:

  • Gamification: Hoewel het toepassen van game-achtige functies binnen tools om talent te identificeren de user experience verbetert, vindt Chamorro-Premuzic het lastig om er heel enthousiast over te zijn. ‘Ten eerste, de meeste assessmentgames zien er uit als Arcadespellen uit de jaren tachtig. Ten tweede, zijn de meeste gamified assessments, ofwel goeduitziende IQ-testen of veredelde testen voor het situationele oordelen. Ten derde, de kosten van gamified assessments zijn veel hoger dan de traditionele tools. In feite geef je zo uiteindelijk meer geld uit aan minder nauwkeurig gereedschap.’
  • Big data: Er is nog geen bewijs dat deze aanpak beter werkgerelateerd gedrag voorspelt dan gevestigde selectiemethoden, waar meer ethische (en juridische) alternatieven van zijn. Er is groot verschil tussen wat we kunnen weten en wat we moeten weten over mensen’, zegt de hoogleraar.
  • Digitaal interviewen: Vandaag de dag is het mogelijk iedereen te ondervragen en de antwoorden en gedragingen te analyseren, zonder menselijke tussenkomst. ‘Het probleem is echter’, schrijft Chamorro-Premuzic, ‘dat de meeste interviewers hun intuïtie niet negeren. Het is net als zelfrijdende auto’s; mensen zetten nog steeds hun handen op de stuurwielen omdat ze meer vertrouwen in zichzelf dan in de technologie.’

Lees meer: Big data liegt! En hoe je dat kan voorkomen

Deel dit bericht via: