Verdieping

data analyse

Zo verrijkt cognitieve technologie het HR-werkveld

Binnen de HR zijn er verschillende gebieden waar cognitieve technologie van waarde kan zijn. Uit onderzoek van ict-bedrijf IBM blijkt dat HR-managers de impact van deze technologie al inzien.

IBM publiceert de resultaten van een onderzoek naar hoe cognitieve technologie de HR-functie gaat beïnvloeden: Extending expertise: how cognitive computing is transforming HR and the employee experience. Meer dan 65 procent van de ceo die voor dit onderzoek geinterviewd zijn zeggen dat cognitieve technologie van significante waarde zal zijn voor HR. Meer dan 50 procent van de HR-managers zegt dat de technologie een belangrijke rol zal spelen binnen hun organisatie.

Cognitieve technologie is technologie die functioneert als het menselijk brein. Naar deze technologie wordt veel onderzoek gedaan. Met name IBM is een van de bedrijven die dat doet.

‘We zien dat cognitieve technologie het maken van beslissingen verbetert, de HR-functie uitbreid en de bestaande processen complementeert. Deze technologie wordt snel ontwikkeld, ontwikkeld en gekopieerd naar het HR-werkveld in allerlei industrieën en versterkt de end-to-end werknemerservaring,’ zegt executive partner Susan Steele van IBM.

Lees ook: Vier voorbeelden van AI in HR

In het rapport spreekt IBM van drie gebieden binnen de HR die veel voordeel zullen hebben van cognitieve technologie. Denk aan talentwerving en onboarding, talentontwikkeling en de HR-operatie. Daarnaast gebruiken werknemers het cognitieve al in verschillende dagelijkse activiteiten.

Het ict-bedrijf beschrijft vier manieren waarop cognitieve technologie van waarde kan zijn:

  • Bij het maken van beslissingen op basis van veel informatie en die complex zijn. Dat zijn beslissingen waar veel input van verschillende databronnen nodig zijn;
  • Bij veel en verschillende interacties door gebruikers waar grote volumes aan aanvragen moeten worden verwerkt en toegewezen;
  • Waar hoge volumes of ongestructureerde data bij zijn betrokken. Denk aan ongestructureerde data als vrije tekstvelden, beelden of geluiden;
  • Waar gepersonaliseerde output wordt gevraagd om aan de individuele wensen te voldoen van een werknemer binnen wereldwijd en divers werknemersbestand.

‘Niet alleen bieden cognitieve oplossingen veel voordelen voor HR, ze verbeteren ook de gebruikerservaring. Stel je voor dat kandidaten voorstellen krijgen voor een carrierepad, en dat die paden verschijnen bij een klik op de knop en voldoen aan hun doelen en ervaringen. Cognitieve talent management oplossingen besparen tijd en verbeteren de werknemerservaring zodat iedereen zich kan concentreren op wat er echt toe doet’, zegt general manager Bob Schultz van IBM Talent Management Solutions.

Lees ook: IBM en SAP bieden samen online talentmanagement aan

 

Deel dit bericht via:

Reageer

Your email address will not be published. Required fields are marked *