Verdieping

app

Zo gaat onboarding via een app met haar tijd mee

Een inwerkprogramma via een app is het helemaal tegenwoordig. Een warm welkom voor je nieuwe medewerkers met een persoonlijke videoboodschap, interactieve opdrachten en virtual reality.

Bij CEVA Logistics, een van de grootste logistiek dienstverleners wereldwijd, worden nieuwe medewerkers welkom geheten via de onboarding-app van Appical. We stelden Tessa Dekker, Head of People Development and Communications Benelux, vijf vragen.

Verloopt jullie inwerkprogramma nu enkel via de app?
‘Ons onboarding-programma bestaat uit twee gedeelten, online en offline. Al onze nieuwe medewerkers in de Benelux doorlopen dit programma. Via de online onboarding-app van Appical maken alle nieuwe medewerkers voor het eerst kennis met CEVA Logistics. Binnen de Benelux beschikken wij over 27 locaties en ieder had zijn eigen inwerkprogramma. Om dit te structureren en beter te laten verlopen, hebben we gekozen voor een centraal onboarding-programma. Zo krijgen al onze nieuwe medewerkers op dezelfde manier een warm welkom en hopelijk stroomt het CEVA-bloed hierdoor zo snel mogelijk door hun aderen.’

Hoe ziet de invulling van de app eruit?
‘Als je onderdeel gaat uitmaken van het CEVA-team, ontvang je vlak voor je startdatum een mail met daarin de uitnodiging voor het onboarding-programma in de app. Je eerste kennismaking in de app is met onze Managing Director Benelux. In een persoonlijke boodschap heet hij je van harte welkom. Dit zorgt direct voor een prettig en welkom gevoel. Vervolgens doorloop je het programma in verschillende stappen, je leert onder andere waar we gevestigd zijn, wat we willen bereiken en hoe belangrijk veiligheid voor ons is. Voor elke medewerker is er ook locatiespecifieke informatie beschikbaar, zo leer je alle ins en outs van jouw CEVA-locatie.’

In de app staat ook een quiz, er is dus ruimte voor interactiviteit?
‘Zeker, dat maakt het aansprekender voor de nieuwe medewerkers en ook gebruiksvriendelijker. Als je goed hebt opgelet tijdens het programma dan kun je alle vragen zo beantwoorden. Alle antwoorden komen terug in de gegeven informatie (hoeveel medewerkers, grootte van het warehouse, veiligheidseisen et cetera). Zo houd je je nieuwe medewerkers scherp en zorg je ervoor dat de informatie daadwerkelijk wordt opgenomen.’

Hoe bepaal je wat er allemaal in de app komt?
‘Voorafgaand zijn we met een projectteam van lijn- en HR-medewerkers samengekomen om de app door te spreken en te vullen met nuttige en interessante informatie. We hebben veel tijd besteed aan wat we erin wilden hebben en aan hetgeen waarvan we dachten dat bij onze nieuwe collega’s zou aanslaan. Dit is een doorlopend proces en we blijven verbeteren en aanvullen.’

Lees ook: onboardingsproces kost HR onnodig veel tijd

Als je de app werkend hebt, ben je dan voor altijd klaar?
‘We blijven onszelf continu verbeteren, zo ook de app. Dit proces staat nooit stil, onze organisatie is in ontwikkeling. De informatie in de app werken wij dus regelmatig bij. Via een medewerkerstevredenheidsonderzoek testen we de algemene tevredenheid over de app. Bijvoorbeeld of hij gebruiksvriendelijk is en of er zaken zijn die medewerkers graag anders zien. Nu, anderhalf jaar na live-gang, gaan we de gehele app updaten, Appical heeft een aantal nieuwe features. Vanaf augustus gaan we ook proberen ons offline inwerktraject in te bouwen in de app.’

Lees ook: zo verrijkt cognitieve technologie het HR-veld

 

 

 

Deel dit bericht via: