Nieuws

app

Zakelijke mobiele applicaties functioneel, maar onvriendelijk

Gebruikers vinden zakelijke mobiele applicaties aan de verwachtingen voldoen op functioneel gebied, maar vinden de applicaties onvriendelijk in gebruik.

Uit onderzoek van een bureau dat mobiele apps ontwikkelt en ontwerpt vindt slechts 12 procent van de 4000 Amerikaanse respondenten aan een onderzoek dat ze gebruik maken van de zakelijke mobiele apps, maar dat ze de ervaring van apps flink vinden tegenvallen. De appmaker vindt het vooral tegenvallen hoe weinig van de gebruikers de mogelijkheid hebben om mobiele applicaties te gebruiken.

Lees ook: ‘HR moet leren mobiele apps te bouwen’

Omdat de gebruikerservaring van de zakelijke applicaties tegenvalt, kan voor allerlei nadelen zorgen wat betreft gebruik van mobiele apps, zegt de ceo. Bijvoorbeeld dat werknemers steeds minder vaak de app gaan gebruiken en dan wordt het lastig om de waarde van de app in de organisatie nog te verdedigen. ‘Het concept is vaak niet het probleem bij deze app, het gaat vooral om de manier van uitvoering. Als bedrijven vooraf meer zouden investeren in het design, zou het gebruik hoger zijn.’

De manier waarop bedrijven dit soort projecten aanpakken is een belangrijke reden waarom deze applicaties tegen vallen. ‘Zelfs voor werknemerapplicaties moeten experts op het gebied van mobiele ervaring worden geraadpleegd. Dat zal de slechte applicaties van de goede scheiden.’

Ook op het gebied van HR worden steeds meer mobiele applicaties gebruikt. Bedrijven die nieuwe HR-technologie aanschaffen, kiezen steeds vaker voor een systeem dat ook werkt op mobiele platformen. Uit een onderzoek onder organisaties in Europa, Midden-Oosten en Afrika door Towers Watson blijkt dat 61% van de respondenten nadenkt over het toevoegen van een mobiel platform aan hun dienstverlening.

Lees ook: HR in de cloud? Dan ook mobiele toegang

 

Deel dit bericht via: