proces automatisering HRM: Instroom

recruitment, sollicitatie, kandidaten

Wervingssites slecht toegankelijk voor mobieltje

De meeste wervingssites van bedrijven zijn niet geschikt voor mobiel gebruik. Werkgevers lopen daarmee achter op de werkelijkheid.

In Nederland is slechts 16 procent van de wervingssites geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Bij onze zuiderburen is dat 28 procent. Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed onder 766 recruitmentprofessionals in Nederland en België.
Werkgevers lijken hiermee achter te lopen op het zoekgedrag van potentiële kandidaten. Mobiele apparaten als telefoons en tablets zijn namelijk nu al verantwoordelijk voor het grootste deel van het internetverkeer, geeft Indeed aan over hun eigen website. Werkzoekenden zoeken steeds vaker via mobiele apparatuur (>PW De Gids) naar een baan, bleek ook uit eerder onderzoek van Monsterboard. Al geeft Monsterboard aan dat het in 2013 ging om een kwart van de baanzoekers dat mobiel doet.

Millennials mislopen

In Nederland komt het bezoek aan de website in 51 procent van de gevallen binnen via een tablet of smartphone. ‘Zeker voor het aantrekken van millennials – de mobiele generatie – zien we dat een mobile recruitmentsite een must is’, zegt Sander Poos, Benelux directeur van Indeed.
Het ontbreken van mobiele wervingsmiddelen kan voortkomen uit een gebrek aan kennis bij werkgevers, zo laat het onderzoek zien. Van de Nederlandse bedrijven is bijvoorbeeld de helft niet op de hoogte van het feit dat een responsieve website bijdraagt aan een betere ranking in Google. In België is dat 62 procent.

Recruitment toekomstproof maken

In ons land geeft dertig procent van de werkgevers aan helemaal geen toegevoegde waarde te zien in mobile recruitment. In België is veertien procent van de recruiters die mening toegedaan. Voor het recruitmentproces, waarin ook zaken als het sollicitaties zijn opgenomen, biedt slechts negen procent van de Nederlandse bedrijven een sollicitatieproces dat volledig geoptimaliseerd is voor mobile devices. In België is dat negentien procent.
Of bedrijven hun wervingssite meer toekomstproof gaan maken, valt af te wachten. In Nederland bekijkt zo’n 18 procent de mogelijkheden van mobile recruitment en geeft 16 procent aan van plan te zijn om in de toekomst een mobiele app te maken voor hun recruitment.

TIP: Wilt u meer uit uw recruitment halen? Kom naar de sessie Deep Data Recruitment op de eHRM Conference op 24 september. 

Deel dit bericht via: