Nieuws

shutterstock_vingerafdruk prikklok

Weinig prioriteit HR voor omgang met data

Privacy en databeveiliging bungelen onder aan het prioriteitenlijstje van HR-afdelingen. HR-professionals verwachten dat dit in 2018 zelfs nog lager op de prioriteitenlijst zakt.

En hoewel zij er dagelijks mee te maken hebben, is 8 procent van de HR-professionals nog steeds niet op de hoogte van het feit dat de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) sinds de invoering van de meldplicht datalekken een grotere rol is gaan spelen binnen HR.

Dit komt naar voren uit HR Trends 2017-2018, een onafhankelijk onderzoek van HR- en salarisdienstverlener ADP Nederland, organisatieadviesbureau Berenschot en Performa Uitgeverij onder ruim 1.000 Nederlandse HR-professionals.

Gevoelige personeelsinformatie
Hans van der Spek, manager kenniscentrum HCM bij Berenschot: ‘HR-afdelingen beschikken over zeer gevoelige personeelsinformatie. Juist zij zouden daarom als een van de eerste in de organisatie op de hoogte moeten zijn van nieuwe privacy- en datawetgeving en daar direct naar moeten handelen.’

Daarbij vindt Van der Spek het verontrustend dat privacy en databeveiliging naar verwachting ook in 2018 niet stijgen op het prioriteitenlijstje, aangezien op 25 mei 2018 de Europese privacy richtlijn van kracht wordt.

Lees ook: Zo kan eHRM privacy garanderen binnen personeelsdossier

Impact Wbp
HR-professionals verschillen van mening over de impact van de Wbp op hun dagelijkse werk. Voor 43 procent is de wet geen grotere rol gaan spelen, voor 49 procent wel. Met name bij het vastleggen van ziekteverzuim (33 procent), het uitwisselen van gegevens met andere organisaties (27 procent) en het werving- en selectieproces (20 procent) heeft de wet volgens die laatste groep een steeds grotere betekenis.

Privacy en databeveiliging
Organisaties met maximaal vijftig medewerkers blijken meer prioriteit aan privacy en databeveiliging te geven dan grotere organisaties. Vooral de medewerkers personeelszaken en HR-businesspartners geven het thema meer aandacht. HR-managers en HR-directeuren hechten in verhouding minder belang aan het onderwerp.

In een aanvullend onderzoek van Berenschot onder salarisadministrateurs geeft ruim een op de vijf aan geen procedure te hebben die voorschrijft hoe er moet worden omgegaan met datalekken. Nog eens 19 procent geeft aan geheel onbekend te zijn met een dergelijke procedure.

Lees ook: Heeft uw bedrijf een “privacy officer” nodig?

Deel dit bericht via: