Nieuws

HR Analytics

Waarom gamification niet werkt voor elke vorm van eHRM

Om gebruikers een systeem te laten gebruiken, kan gamification helpen. Maar dat geldt niet voor alle HR-technologie.

Gamification kan een extra boost geven om gebruikers een systeem te laten gebruiken. Maar het werkt niet bij alle applicaties, aldus Jonathan Corke, communicatiedirecteur van WorkForce Software in een blog.

“Gamification kan zorgen voor een extra incentive om een applicatie te gebruiken die anders niet centraal zou staan in de werkzaamheden van een professional. Bijvoorbeeld: als een organisatie een kennisbank uitrolt en wil dat experts hun best practises en kennis delen voor collectief gebruik, dan kan een puntensysteem, badge systeem of een ander ‘spel’ van waarde zijn.” Volgens Corke zal gamification voor dit soort applicaties snel gemeengoed gaan worden.

Lees ook: HR-directeuren zien geen toegevoegde waarde in games

Maar Corke ziet ook gebieden waar gamification van geen waarde is, namelijk producten om werknemersbestanden te beheren, de software die zijn bedrijf maakt. “Producten die de werkuren van werknemers bijhouden, vrije tijd behouden, vakantieinzichten bieden of gerelateerde informatie vallen niet in de categorie waar gamification waarde toevoegt”, schrijft hij. En dat komt omdat deze producten centraal staan in een werkdag van een werknemer. “Letterlijk is het soms de eerste app die ze gebruiken als ze aan het werk gaan of gaan lunchen. Of in andere gevallen als ze vrij willen of diensten willen ruilen omdat ze een belangrijk weekend hebben.”

Corke maakt overigens wel de kanttekening dat gamification misschien niets toevoegt, maar dat software dat de werknemer gebruikt wel gebruiksvriendelijk moet zijn. “Een systeem dat minder klikken nodig heeft en waardoor er minder fouten kunnen worden gemaakt levert zeker betere resultaten voor het bedrijf, ook om het grote aantal gebruikers”

Lees ook: Denkt u aan uw eindgebruiker bij eHRM

Deel dit bericht via: