Verdieping

Veel voorkomende fouten die op het gebied van personeelszaken worden gemaakt

Waar gewerkt wordt, maakt men fouten. Het is alleen erg jammer dat sommige fouten zeer kostbaar zijn. Zelfs zo kostbaar dat deze in een aantal gevallen zelfs het voortbestaan van de organisatie kunnen bedreigen. Zeker in deze tijd, waarin er genoeg bedrijven zijn met te weinig vet op de botten om financiële tegenvallers op te kunnen vangen.

Eén van de gebieden waarbij het funest kan zijn om fouten te maken is op het gebied van personeelszaken. Hieronder drie van de veel voorkomende fouten die op het gebied van personeelszaken worden gemaakt:

De verkeerde mensen worden aangenomen
Het aannemen van de verkeerde mensen kan aardig in de papieren lopen. Want mensen die onvoldoende geschikt zijn voor een functie maken onnodige fouten, zullen de organisatie snel weer (moeten) verlaten en moeten worden vervangen. En dat kost geld. Zonde! Zeker als er voldoende mogelijkheden zijn om een mismatch te voorkomen. Zo kunt u bijvoorbeeld een professioneel werving- en selectiebureau inschakelen dat het tot stand brengen van de juiste match tot de core-business heeft gemaakt. Maar ook zelf kunt u meer doen om mismatches te voorkomen.

Wat dacht u van het controleren van het cv en de diploma’s? Ruim 38% van de werkzoekenden heeft zijn of haar cv weleens gepimpt en 18% heeft zelfs weleens gelogen over het arbeidsverleden. Andere tips om het aannemen van de verkeerde mensen te voorkomen zijn het inwinnen van één of meerdere referenties, het opstellen van een duidelijk functieprofiel, goed doorvragen in het sollicitatiegesprek en een passende beloning voor de functie geven.

Er is onvoldoende kennis van de actuele wet- en regelgeving omtrent personeelszaken
De wet- en regelgeving in Nederland verandert nog weleens. Bovendien zijn er zoveel regels waar rekening mee gehouden moet houden, dat men door de bomen soms nauwelijks het bos nog kan zien. Het probleem is, dat het vaak eerst mis moet gaan voordat een werkgever beseft dat hij (of zij) niet voldoet aan de eisen die de wet stelt. Want als het loopt, dan loopt het wel. Maar wat als er een geschil ontstaat? Wat als de medewerker ziek wordt of een ongeval krijgt? Wat als de medewerker voor de concurrent gaat werken? Staan de juiste afspraken dan op papier? Is de CAO goed nageleefd of bent u in gebreke gebleven?

Er is nauwelijks aandacht voor het coachen en motiveren van de medewerker
Geef een plantje water en het bloeit. Geef een medewerker aandacht en hij (of zij) groeit. Simpele vergelijking, maar ontzettend waar. Veel van de redenen waarom talenten organisaties verlaten, hebben te maken met een bepaalde vorm van aandacht voor de medewerker. Aandacht geven is dus belangrijk. Kleine moeite, groot plezier. Want een tevreden en gemotiveerde medewerker levert veel meer op dan een medewerker die zich totaal niet gewaardeerd voelt.

Tot zover drie veel voorkomende fouten op het gebied van personeelszaken. De moraal van dit verhaal? Personeelszaken kan geen bijzaak zijn. Tenminste niet als u de zaken goed geregeld wilt hebben voor uzelf én uw medewerkers. De juridische en administratieve basiswerkzaamheden uitbesteden aan een professionele payroll partner is daarom zo’n gek idee nog niet. Het zorgt ervoor dat u als HR professional focus kunt aanbrengen in uw werk en aan de slag kunt gaan met zaken waar het echt om draait in uw vak: de ‘Human Resources’ van uw organisatie.

Bron: www.hrbase.nl 

Deel dit bericht via: