Nieuws

shutterstock_vrijwilligerswerk

Ook een algoritme heeft menselijkheid nodig

Een effectief algoritme dat wordt ingezet voor recruitment heeft zowel menselijke intelligentie als computerintelligentie nodig. Er zijn grenzen aan menselijke afwegingen, maar ook aan de inzet van statistische algoritmen.

Die conclusie trekken PhD-student Andrew Hillis en associate professor Michael Luca in een artikel op HBR.org. ‘Om te bepalen of een kandidaat geschikt is voor een baan worden vaak variabelen gebruikt die heuristiek zijn (kwaliteit van de universiteit, vorige baan, andere interesses). Effectieve algoritmen hebben ook menselijke intuïtie, experimenten en herhaling nodig om de goede variabelen te bepalen.’

Niet alleen het kiezen van de juiste variabelen is belangrijk, kies ook de juiste uitkomst. ‘Algoritmen optimaliseren zich voor het doel dat jij uitkiest, en niet voor iets anders. Dat betekent dat je heel duidelijk moet zijn in hoe succes wordt gedefinieerd. De uitkomst zal vaak een combinatie van karakteristieken zijn.’

Lees ook: Hoe bias is een selectie-algoritme?

Inzet van algoritme is logisch

Volgens de twee auteurs is de inzet van een algoritme voor het werven van kandidaten logisch. ‘Bedenk dat werven en aannemen van kandidaten in essentie eigenlijk een probleem dat je oplost op basis van voorspellingen. Als een manager een aantal cv’s leest van kandidaten, dan probeert ze eigenlijk te voospellen welke kandidaten het goed gaan doen in een baan en welke niet. Verkooporganisaties zullen voorspellen welke verkopers succesvol deals gaan sluiten. Scholen voorspellen welke docenten de klas tot leven gaan brengen.’

En voor het doen van voorspellingen zijn statistische algoritmen gebouwd, aldus de professoren. ‘Ze kunnen helpen bij menselijke beslissingen, of het nu gaat over rechters die moeten bedenken wie zich niet aan de borg gaat houden of voedselinspecteurs die moeten identificeren welke restaurants zich niet aan de hygiënevoorschriften houden. En daarom hebben algoritmen ook de potentie om werving en marketing te verbeteren.’

Lees ook: Slim algoritme spoort misdadige werknemers op

Deel dit bericht via: