Nieuws

coderen

Machine learning bespaart recruiters veel tijd

Uitzendorganisatie YoungCapital gaat machine learning inzetten voor de selectie van kandidaten. Het framework en algoritme waarmee kandidaten worden geselecteerd, YoungCapital Brain, voorspelt op basis van data uit de vacature, het cv, de motivatiebrief en het profiel welke kandidaten het best matchen met een vacature.

Vervolgens rangschikt het model die kandidaten op volgorde van geschiktheid. De makers stellen dat het algoritme in 99 procent van de gevallen de juiste kandidaat selecteert, schrijft computable.nl.  Zonder deze zoekfunctie zijn de recruiters veel tijd kwijt aan de inmiddels 4,8 miljoen kandidaten tellende database.

Slagingskans voorzien
Doordat de computer tijdrovend en routinematige werk overneemt, optimaliseert machine learning de dienstverlening. YoungCapital wil het algoritme en framework doorontwikkelen, zodat vooraf ook de slagingskans van een kandidaat bij een vacature is te voorzien. De verwachting is dat dit in 2018 zover is.

Machine learning zou zo moeten leiden tot minder afwijzingen en teleurstellingen bij kandidaten en er bovendien voor zorgen dat ze aan de slag gaan in een baan die bij ze past. Bij een slechte match kan de recruiter andere vacatures en aanvullende trainingen voorstellen.

Lees ook: hoe bias is een selectie-algoritme?

Samenwerking
In samenwerking met Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) zal YoungCapital de data-analyse verder verbeteren. Bovendien vormt het LIACS een klankbord voor het analyseren van gegevens uit de database. Voor het LIACS biedt de grote hoeveelheid data van YoungCapital mooie mogelijkheden voor wetenschappelijk onderzoek.

Complexe niche
Door de ruimte voor interpretatie, context en subjectiviteit is werving en selectie een uiterst complexe niche binnen machine learning, aldus YoungCapital. Het gaat over patronen herkennen. In recruitment zijn die op het eerste gezicht echter niet aanwezig.

Data science- en machine learning-specialist Srisai Sivakumar: ‘De data in recruitment zijn subjectief. Denk aan de vacaturetekst, het cv en de motivatie. Iedereen schrijft op een andere manier, gebruikt andere woorden en legt nadruk op andere zaken. YoungCapital Brain moet dit wel allemaal hetzelfde lezen. Een computer kan echter niet interpreteren zoals een mens dat kan, maar leest woorden als getallen. Nuance en context moeten we de computer aanleren.’

Lees ook: mens of algoritme, wie werft het best?

Deel dit bericht via: