Verdieping

like sociale media

‘HR moet vaker meedoen met social media’

HR gaat gelukkig steeds vaker aan de slag met social media. Maar de manier waarop is nog niet om over naar huis te schrijven. “HR laat veel kansen liggen.”

Dit zegt Diana Russo, HR-consultant en docent van de opleiding ‘Social media en de HR-praktijk’.  Volgens Russo, mede-auteur van het boek HR & Social Media, moet HR veel meer zelf aan de slag met social media en niet alleen maar toekijken. “HR moet de lead nemen, anders komen social media binnen de organisatie nooit van de grond.” Vijf vragen over social media en de rol van HR.

Maakt HR volgens u voldoende gebruik van social media?

“Het gaat in ieder geval een stuk beter dan een paar jaar geleden. Toen werden social media nog sporadisch ingezet en dan vooral op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. HR zag toen echt de toegevoegde waarde nog niet. Nu worden sociale media steeds meer gebruikt, ook intern. De opkomst van WhatsApp heeft wat dat betreft echt drempelverlagend gewerkt; groepsapps bijvoorbeeld worden steeds meer ingezet. Maar ook platformen als Instagram en Snapchat en interne media als Speak App, Yammer of Connections worden steeds populairder. Met al deze platformen breekt nu een nieuwe fase aan.”

Maar heeft HR wel voldoende kennis van al deze ontwikkelingen?

“Hoe het allemaal technisch werkt, dat hoeven HR-managers niet te weten. Wel is het handig als zij experimenteren met de toepassingen, zodat zij beter weten wat de werking en de impact ervan is. HR is wat dat betreft nu wel echt wakker geworden en ziet dat er een taak ligt om de organisatie te helpen bij de bijkomende gedragsveranderingen en te adviseren over de impact op de organisatie. Organisaties worden steeds platter en wendbaarder door social media. Het gaat om anders communiceren, anders samenwerken en anders organiseren met behulp van social media.”

En lukt dat? Waar schort het nog aan?

“HR is op zich minder bang om aan de slag te gaan met social media. Maar de manier van communiceren is nog een verbeterpunt. Het is geen eenrichtingsverkeer. Je moet als HR echt meedoen in het netwerk of de community en je niet achter het logo verschuilen. Ik vind dat HR dat nog te vaak doet, niet makkelijk benaderbaar is. Hoe dat komt? Ze vinden het gewoon niet prettig om persoonlijk aangesproken te worden, of ze voelen zich niet voldoende verbonden met de organisatie om als een van de vele ambassadeurs te fungeren. Ook hoor ik vaak dat het door tijdgebrek komt. Maar als je de toegevoegde waarde van social media ziet, dan maak je er tijd voor.”

Dus HR laat nog veel kansen liggen?

“Het gaat bij recruitment bijvoorbeeld nog vaak op de oude manier van post & pray: hopen dat de juiste kandidaten reageren. De kracht van social media zit juist in participatie en personaliseren en op dat vlak laat HR zeker kansen liggen. Maar dat geldt ook voor thema’s als interne communicatie, verandermanagement en leren & opleiden. HR zou ook door actief mee te doen, berichten te liken en comments te plaatsen meer kunnen laten zien aan de medewerkers hoe makkelijk en belangrijk het is om kennis te delen op het interne platform. Sowieso is actief meedoen dé tip die ik tijdens de workshop geef.”

Kunt u nog een tip verklappen?

“Elke organisatie moet vooraf duidelijk de vraag stellen: waarom gaan we met social media aan de slag? Waarom doen we dit? Welk vraagstuk gaan we hiermee oplossen? Dat is de hamvraag. En als die vraag niet beantwoord wordt, niet duidelijk is voor de medewerkers, dan gaat het echt niet werken.”

Wilt u meer tips van Diana Russo? Meld u aan voor de opleiding ‘Social media in de HR-praktijk’ op 9 juni.

Deel dit bericht via: