Verdieping

facebookworkplace

Facebook Workplace: wat kun je ermee?

Sinds vorige week is Workplace op de markt. Facebook gaat met dit samenwerkingsplatform de concurrentie aan met Yammer, Jive of IBM Connections. Maar wat kun je als bedrijf eigenlijk met Facebook Workplace?

Wat is Workplace?
Workplace is een samenwerkingsplatform, zoals er al enkele op de markt zijn. Denk aan Yammer, Jive of IBM Connections. Doel van deze platformen is om medewerkers gemakkelijker met elkaar te laten communiceren en het aantal emails in een organisatie te reduceren.

Facebook gebruikte al jaren een interne versie van hun eigen software, schrijft het in de blog waarin Workplace wordt geïntroduceerd. ‘We hebben gezien dat Facebook familie en vrienden kan verbinden, en het kan hetzelfde doen met collega’s.’

Lees ook: Smoelenboek: dat houdt u bij met e-HRM

Welke functionaliteiten biedt Facebook Workplace?
Veel functies van Facebook zijn ook bij de zakelijke variant te vinden. Denk bijvoorbeeld aan het nieuwsoverzicht met de mogelijkheid te reageren op berichten, de chat, de profielpagina’s en de groepen. ‘Dit betekent dat je kunt chatten met een collega aan de andere kant van de wereld, of een virtuele brainstorm kunt hosten in een groep en je kunt de presentatie van je directeur live volgen via Facebook Live’, aldus Facebook in de blog.

Daarnaast kent Workplace een aantal andere functionaliteiten. Bijvoorbeeld een dashboard met analyses en een single-sign-on mogelijkheid zodat bedrijven het product kunnen integreren in hun bestaande IT-infrastructuur. Er wordt gewerkt aan een ‘multi-company’-functie waarmee verschillende bedrijven op een pagina kunnen samenwerken.

Maar Workplace concurreert ook met Skype for Business, schrijft Jaap Linssen van Orange Trail in een blog op Emerce. ‘Dat kom door een goede integratie van video en voice calls.’

Wat kost het?
Facebook vraagt tussen de 1 en 3 dollar per werknemers, afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Voor non-profitorganisaties en onderwijsinstellingen is het gebruik van Workplace gratis.

Hoe verschilt Workplace van zijn concurrenten?

Linssen beschrijft in zijn blog een aantal verschillen die Workplace heeft met concurrenten. Allereerst is er verschil in focus van Facebook ten opzichte van concurrenten. Dat maker Facebook als kernactiviteit sociale technologie, zorgt ervoor dat alles in Workplace gericht is op interactie. Daarnaast is Workplace is een mobile first product. Ook hebben gebruikers geen zakelijk mailadres nodig om op het platform te komen.

Wat is het grote voordeel van Workplace?
Facebook is bekend. Nederland heeft 9,6 miljoen Facebook-gebruikers; 7 miljoen van hen gebruikt het platform dagelijks. ‘Wie Facebook kan gebruiken, kan Workplace gebruiken’, zegt CEO Ryan Holmes of Hootsuite in een interview met Fastcompany.com. Zijn organisatie gebruikt de dienst ook. Dat Facebook bekend is, maakt voor gebruikers uitleg over het platform overbodig.

Hoe zit het met de privacy?
Als het gaat om Facebook, dan komen vaak vragen over privacy boven. Het bedrijf weet dit en heeft de ‘trust principles’ gepubliceerd. Daarin schrijft het bedrijf dat de persoonlijke accounts los gekoppeld zullen zijn van de zakelijke accounts. En ook zal Workplace geen advertenties laten zien. En ook de informatie die op Workplace wordt gedeeld, wordt niet gebruikt om advertenties in de persoonlijke account te laten zien. Het bedrijf stelt dat organisaties ten alle tijden bij hun data kunnen.

Deze antwoorden zeggen niets over wat Facebook wel met deze data doet en waar de platformen gehost worden.

Wie werken er al met Workplace?
De testversie Facebook at Work wordt al door meer dan 1000 organisaties gebruikt, zegt Facebook. De top 5 landen die de dienst gebruik zijn India, de Verenigde Staten, Noorwegen, Engeland en Frankrijk. Danone, Starbucks, Booking.com en Oxfam worden genoemd als bedrijven die er mee aan het werk zijn. En Facebook noemt het voorbeeld van een scheepvaartbedrijf dat Workplace gebruikt om via livevideo contact te houden met bemanningsleden. Ook wordt een bank genoemd die de software gebruikt voor het verspreiden van nieuwsupdates onder werknemers.

Lees ook: HR moet vaker meedoen met social media’

Deel dit bericht via: