Verdieping

recruitment, sollicitatie, kandidaten

Een beter recruitmentproces: 5 mogelijkheden met tech

De meeste organisaties werken met een application tracking system (ATS) om het sollicitatieproces in goede banen te leiden. Maar er zijn meer tools die (een deel van) het werk van recruiters kunnen optimaliseren. En omdat organisaties een war-on-talent voeren, rijzen tools die het recruitmentproces proberen te optimaliseren of verbeteren als paddenstoelen uit de grond.

Op deze onderdelen van het recruitmentproces zijn tools beschikbaar:

  1. Het automatisch verwerken van sollicitaties

Met een kandidaatvolgsysteem (ATS) organiseert een bedrijf de sollicitaties die binnenkomen. Vaak wordt een ATS gekoppeld met de carrièrewebsite of LinkedIN. Zo kunnen sollicitaties automatisch worden verwerkt – bijvoorbeeld een mail naar de kandidaat – of kunnen CV worden geupdate met de informatie van het LinkedIN-profiel. Met een efficiënt en goed ingericht ATS heeft een organisatie een database van kandidaten met de daarbij behorende informatie. Zo kan een organisatie een goede match maken tussen de vacatures die uitstaan en de kandidaten die geschikt zijn. Het maakt het werk van recruiters overzichtelijker omdat zij takenlijsten kunnen maken en taken kunnen afstrepen. Iedereen in de organisatie heeft hetzelfde overzicht, want iedereen heeft toegang tot dezelfde informatie over kandidaten in de database.

Lees ook: Uw kandidaten volgen? 3 gratis ATS’en

  1. Vacatureteksten zonder bias

Ongemerkt kunnen in vacatureteksten woorden voorkomen die bij een kandidaat een bepaald gevoel oproepen. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen minder snel reageren op teksten waarin gevraagd wordt om ‘dominante’ of ‘competitieve’ persoonlijkheden. Er zijn tools die ‘gekleurde’ woorden in een tekst aanvinken, denk aan de gratis online tool Gender Decoder (voor Engelse vacaturesteksten)  of de software Textio. Soms zit deze functionaliteit ook in bestaande tools ingebakken. Leverancier SAP werkt bijvoorbeeld aan een functionaliteit in SuccesFactors die vooringenomen taal in een vacaturetekst aanstipt.

  1. Effectief wegzetten van de vacature

Vaak worden vacatures op de gebruikelijke kanalen weggezet: de carrièrewebsite, LinkedIN en een grote vacaturebank zijn populaire plekken om een vacature te plaatsen. Maar dat hoeven niet altijd de plekken te zijn waar de geschikte kandidaat zich ook bevindt. De Nederlandse tool OnRecruit geeft inzicht in hoe online advertenties presteren, en op basis van die resultaten zet het nieuwe vacatures anders weg.  Ook jobmarketingbureau Vonq geeft organisaties inzicht in hoe hun vacatures online presteren. Met de tool van startup Recruitz.io werft een organisatie niet op de traditionele plekken. Met de tool kan een bedrijf een geautomatiseerde wervingscampagne afvuren op plekken waar mensen dagelijks komen, zoals Google, Facebook en Instagram en online communities.

  1. Voeren van sollicitatiegesprekken

Dat het mogelijk is op niet live maar per video een gesprek af te nemen, is niet nieuw. Er zijn tools op de markt die het voor de kandidaat gemakkelijk maken om een video in te sturen, de tool StartMonday doet dat. Met deze app kunnen kandidaten in video’s van 15 seconden hun interesse kenbaar maken, vanaf elk mobiel apparaat.
Maar er zijn inmiddels ook tools op de markt die een gesprek afnemen, zonder dat de recruiter daar bij aanwezig moet zijn. De tool ClearwaterReport analyseert de micro-expressies in het gezicht en maakt aan de hand daarvan een karakterrapport.

  1. Op de juiste manier contact leggen

Is de juiste kandidaat in het vizier? Dan kan via Privy HR eerst worden getoetst of hij wel zit te wachten op een nieuwe baan. Deze tool tipt de recruiter aan de hand van de activiteiten op sociale media of iemand daadwerkelijk een baan zoekt.
Is de kandidaat inderdaad op zoek? Dan is het belangrijk om meteen zijn interesse te wekken. TalentBin geeft inzicht in informatie waarmee ene kandidaat kan worden verleid. De tool Crystal Knows maakt op basis van de online aanwezigheid van de kandidaat een voorspelling van de persoonlijkheid. En dat helpt daarna om de juiste toon voor de mail te vinden.

 

Deel dit bericht via: