Verdieping

analyse grafiek

Drie redenen voor gebruik van people analytics

Nederlandse bedrijven zijn druk met HR-analytics, ook wel people analytics genoemd. Toch wordt het nog mondjesmaat ingezet bij bedrijven, uit onderzoek van HR- en salarisdienstverlener ADP Nederland, organisatieadviesbureau Berenschot en Performa Uitgeverij  bleek dat slechts 17% van de HR professionals data gebruikt om het effect van HR-activiteiten te meten.

Het lukt HR-managers niet altijd om budget te krijgen om HR-analytics in te zetten. Uit onderzoek van Software Advice blijkt dat 53 procent van de ondervraagden de kosten voor implementatie van HR-analytics software te hoog vinden. Andere redenen zijn slechte data, geen ondersteuning van het management en geen tijd, want bezig met andere initiatieven.

Lees ook: Medewerkers verwachten HR-beleid door slimme analyses

En dat is jammer want HR-analytics of people analytics inzetten kan enorme voordelen opleveren. Overehrm.nl geeft drie redenen waarom een organisatie people analytics zou moeten inzetten:

  • Betere selectie van kandidaten

Google is een veel genoemd voorbeeld van een organisatie die people analytics perfect inzet. Bijna elk besluit dat het bedrijf maakt, wordt gedreven door data en onderbouwd door data. Een voorbeeld van een datagedreven project bij Google, is het project Oxygen dat de bedrijfscultuur in kaart bracht. Enquetes onder het personeel toonden aan dat de meeste werknemers van het bedrijf wars zijn van hiërarchie, waardoor veel werknemers – onder meer mede-oprichters Larry Page en Sergey Brin – vraagtekens zetten bij de noodzaak van management. Ze wilden de structuur van de onderneming platter maken, maar besloten eerst het people analytics team daar onderzoek naar te laten doen. Dit team vond echter dat de managers van Google voor de betrokken en productieve teams zorgden. En zij onderzochten daarop ook wanneer een managers als een goede manager bestempeld werd. De bevindingen worden nu gebruikt als leidraad om managers te identificeren en te trainen. Waardoor Google nog altijd een van de meest favoriete werkgevers ter wereld is.

  • Meer diversiteit

Voor onderzoeksbureau Nielsen zit data in het DNA. Toen onderzoek uitwees dat meer vrouwen in een managementpositie zou zorgen voor betere bedrijfsresultaten, stelde het bedrijf dit als doel voor de komende periode. Het people analytics team bouwde een dashboard waardoor HR en senior managers de basisgegevens wereldwijd konden zien. Dat resulteerde in 2015 in een gelijke verdeling van het mannen en vrouwen bij het bedrijf.

  • Het bedrijf gaat meer winst maken

Verschillende onderzoeken hebben al aangetoond dat bedrijven die op feiten gebaseerde beslissingen en plannen maken, dat die beter presteren dan organisaties die dat niet doen. Bedrijven die leidend zijn in workforce analytics maken 12 procent meer omzet en zien hun bruto winstmarges verbeteren met 6 procent (CEB, Analytics Survey, 2013). Bovendien hebben ze dubbel zoveel kans dat hun wervingsinspanningen succes opleveren, genereren ze 20 procent meer rendement voor hun aandeelhouders en hebben ze drie keer meer kans dat hun kostenbesparingen slagen (Bersin by Deloitte, 2013).

Deel dit bericht via: