proces automatisering HRM: Instroom

shutterstock_deal hand verkoop

Beter matchen op basis van data

Wie als bedrijf automatiseert wat er nodig is in een functie om deze succesvol te vervullen, kan sneller een match maken met een sollicitant. Van die sollicitant moet dan wel een persoonlijkheidsprofiel voorhanden zijn.

Hoe voorkom je mismatches en dring je verloop terug? Dat was de vraag die oprichter Karim Akhlal van de startup Recrout wilde beantwoorden als het gaat om werving van personeel. De startup biedt werkgevers een online tool aan waarmee sollicitanten worden geselecteerd op basis van psychologische kenmerken, zoals talent en competenties. Recrout is met deze tool genomineerd voor de Recruitment Tech Awards 2015, die op 26 november worden uitgereikt. “We vinden het niet meer van deze tijd dat met alle wetenschap en technologie die we hebben mensen nog steeds worden uitgesloten of geselecteerd op basis van een velletje papier,” luidt het statement van Recrout.

Slimme data

Wanneer je als organisatie een grote hoeveelheid sollicitaties per jaar moet verwerken is het een hele klus om daar de personen uit te pikken die zowel de juiste motivatie hebben als passen bij de bedrijfscultuur. Met slimme data kan dat wel. Hoe krijg je slimme data? Door van sollicitanten een persoonlijkheidsprofiel te maken en deze profielen samen met de bedrijfscultuur in een model te stoppen. Een algoritme voorspelt vervolgens of er een match is op functie- en bedrijfsniveau.

Recruiters selecteren honderden sollicitaties voor één vacature nu vaak op trefwoorden en functies op het cv. “Dat de voorspellende waarde daarvan nihil is weten we, net zo goed als dat dit niet zegt of iemand succesvol zal zijn binnen die specifieke bedrijfscultuur. Het ontbreekt in recruitment aan vroegtijdige houvast en dus val je terug op die deels subjectieve waarneming”, zegt Akhlal in een interview met Emerce. “Wat er nodig is om binnen een functie succesvol te zijn is te automatiseren. De data uit persoonlijkheid en bedrijfskenmerken kun je matchen.” Akhlal noemt Capgemini als goed voorbeeld van een organisatie die niet meer zoekt op basis van trefwoorden, maar heel gericht kijkt naar de culturele match met functie en bedrijf.

Lees ook: Mens of algoritme: wie werft beter?

Deel dit bericht via: